Bangladéš – Bangladéšská lidová republika

31.8.2014  |  Cestování

Bývalá kolonie Velké Británie vyhlásila nezávislosti a vznik nového státu Bangladéš v roce 1971. Prakticky však od svého vzniku jde o stát s převládajícími vojenskými převraty a celkovou nestabilitou.

KDY A JAK

Bangladéš je země vody, kde často dochází k velkým povodním. Období monzunových dešťů nastává v červnu a končí v září. Někdy vlivem mořských cyklónů dochází k nezvykle silnému větru. Několikrát za rok se přes Bangladéš přežene tornádo. Teploty v zimě mohou dosáhnout 6 ale i 30 stupňů, v létě je velké vlhko a teploty kolísají mezi 20 a 38 stupni Celsia ve stínu. Nejlepší dobou návštěvy je proto v období březen, duben, květen.
Nejjednodušší přeprava do Bangladéše je letecká doprava. Musíte však použít některé významné evropské letiště, například Frankfurt nad Mohanem či Londýn, odkud trvá let necelých jedenáct hodin. Pozemní cesta je velmi komplikovaná a možná je pouze přes Indii, protože hraniční přechody s Barmou jsou uzavřené. Mezi Indií a Bangladéšem funguje také námořní spojení.

NEMOCNICE, SLUŽBY

Zdravotnická péče je na velmi špatné úrovni. Cestovatelé by měli zásadně vyhledávat první pomoc i následnou lékařskou péči v soukromých zdravotnických zařízení. První pomoc zprostředkuje v Bangladéši každý hotel. Doporučuje se očkování proti virové hepatitidě A, poliomyelitidě, tetanu, břišnímu tyfu. V případě cest do Bangladéše v době od října do prosince nebo v období dešťů se doporučuje i očkování proti choleře. Do Bangladéše je nutno cestovat v dobrém zdravotním stavu. Je třeba nechat si zkontrolovat zejména chrup, neboť úroveň lékařské péče a dentální především péče je v Bangladéši velmi tristní.
Služby jsou na nízké úrovni. Strava je hlavně vegetariánská, často silně kořeněná. Z masa je k dostání kuřecí, hovězí, skopové a maso z ryb i mořských živočichů. Ve městech bývají chutné a poměrně přijatelné čínské restaurace. Z ovoce je velký výběr banánů, manga, melounů, ananasů, lýčí, mandarinek. Místní potraviny jsou asi o polovinu levnější než v ČR, dovážené zboží je velmi předražené. Pozor na místní vodu, pokud možno pít jen vodu z uzavřených plastikových lahví s neporušeným uzávěrem. Nápoje typu Pepsi, Cola, Sprite je nutné pít ihned po otevření a bez ledu (mohl by být připravován ze závadné vody)! Alkohol je v Bangladéši k dostání pouze v drahých hotelových restauracích. Na veřejných místech je konzumace alkoholu zakázána. Cestovní šeky znějící na jinou než americkou měnu jsou nesměnitelné. Získat na základě předložení cestovního šeku americké dolary v hotovosti je značně problematické, banky zpravidla šeky mění na místní měnu. Vyplatí se nechat si při vstupu potvrdit celní a devizové prohlášení. Jeho předložení totiž někdy vyžadují banky a směnárny, zejména při výměně většího množství valut.
Co se týče ubytování, místnost s větrákem, sítí proti komárům, WC, studenou sprchou a postelí lze v hlavním městě (například ve čtvrti Islampur či Shalakdar) dostat od cca 500 takka na noc, mimo Dhaku pak už od 100 takka. Nocování pod širým nebem se rozhodně nedoporučuje. Elektřina není dosud na mnoha místech země vůbec zavedena. Pokud je, napětí 220 V, 50 HZ kolísá a dochází k výpadkům.

DOPRAVA, ČAS

Cestovat po Bangladéši osobním vozem se rozhodně nedoporučuje. Silniční síť je obecně ve velmi špatném stavu. Meziměstské silnice jsou úzké a klikaté, městské ulice zase neskutečně přecpané taxíky, kamióny i nezodpovědnými chodci. Proto může být cestování vozem velmi zdlouhavé. Pokud si přesto budete chtít půjčit osobní vůz, potřebujete mezinárodní řidičský průkaz. Půjčovny jsou především v hlavním městě a na letišti. Jezdí se vlevo.
Autobusové linky spojují všechna hlavní města, jízdné je obecně nízké. Taxi najdete u hotelů, na letištích a v centrech větších měst. Jízdné by mělo být vždy sjednáno před nasednutím. Při cestováním Bangladéšem můžete využít také železniční dopravu. Vlaky spojují hlavní města, jsou však pomalé. Několik spojů denně jezdí mezi městy Dhaka a Chittagong, část soupravy je s klimatizací. Rozumné je cestovat druhou třídou, která je cenové i kvalitativně přijatelná.
Nejlevnějším způsobem cestování po Bangladéši jsou menší přívozy, které plují mezi jižními přístavy a deltou řeky Gangy. Existuje pět hlavním přístavů: Dhaka, Narayanganj, Chandpur, Barisal a Khulna. Letecká doprava je poměrně levná, ale v porovnání s cenou ostatní dopravy je nepoužitelná. Letadla spojují Dhaku a několik hlavních měst, létají dvakrát až třikrát týdně.
Městskou hromadnou dopravu v samotné Dhace zajišťují autobusy, které jsou obvykle velmi přeplněné. Centrální autobusová stanice je na Station Road Fulbaria, kde jsou i terminály pro meziměstskou dopravu. Problémem je, že autobusy ani stanice nemají označení v angličtině. Variantou cestování po Dhace jsou taxíky rikša. Čas je v Bangladéši v zimě o pět hodin více, v létě o čtyři hodiny více.

NEBEZPEČÍ

V Bangladéši se často konají shromáždění a demonstrace, které ústí v pouliční potyčky. Násilí na ulicích je podporováno i různými teroristickými útoky a pumovými atentáty. Výklad většiny předpisů je v Bangladéši velmi vágní a záleží na místních zvycích. Korupce, byrokracie, chaos a přístup k cizincům vytvářejí nepsaná pravidla. Na příslušných místech se vyplatí dát všimné než později mnohem vyšší úplatek. Poskytnutí bakšiše žebrákům se nedoporučuje. Nebrat natržené bankovky, nikdo je nebude chtít vzít zpět. V Bangladéši je téměř sedmdesáti procentní negramotnost. Kvalita místního zboží je velmi nízká. Bangladéš je velmi chudá, přelidněná země, kde cizinci jsou středem pozornosti.
Obchod s drogami a ženami je trestán mnoha lety vězení nebo v ojedinělých případech smrtí. Pokuta za překročení platnosti nebo použitelnosti víza činí 500 takka na den. Bangladéš patří mezi zdraví ohrožující oblasti. Při pobytu na venkově hrozí zvýšené riziko nákazy vzteklinou. Při pobytu mimo Dháku existuje celoroční riziko nákazy malárií. Při kratším pobytu se doporučuje užívat preventivně antimalarika, při delším pobytu je třeba mít u sebe alespoň chlorochin a terapeutickou dávku meflochinu (Lariam), kterou je třeba užít při podezřelém horečnatém onemocnění jako pohotovostní samoléčení. V období od června do září se v Bangladéši vyskytují případy japonské encefalitidy. Ve venkovských oblastech je vysoká prevalence trachomu. Při pobytu v terénu hrozí uštknutí jedovatými hady.
Na cestě je nutno ve zvýšené míře dodržovat základní hygienické návyky. Přesto se zahraniční návštěvníci neubrání cestovnímu průjmu, u téměř všech cizinců se po několika dnech pobytu vyskytnou bolesti žaludku a střevní potíže, které jsou vyvolané změnou mikroflóry v organismu a nikoli, jak se často návštěvníci domnívají, vlivem nějaké tropické choroby. Dieta a klid pomohou toto období přestát bez větších problémů.
Pozor na případnou prohlídku na výstupu ze země! Množství vyvážených peněz nesmí být větší, ne kolik bylo deklarováno při vstupu minus vyměněné valuty (uschovat doklad o směně valut). Bangladéšskou měnu takka lze vyměnit na USD pouze při výjezdu ze země, a to u určené směnárny ve výši maximálně 500 takka. V případě potvrzeného celního a devizového prohlášení může být zpětně vyměněna částka až do výše jedné čtvrtiny z celkové při vstupu deklarované částky, maximálně však 6000 takka. Ze zkušeností cestovatelů však vyplývá, že se na zpětný odkup bangladéšské měny nelze spoléhat. Některá zařízení odmítají ubytovat společně nemanželské páry, respektive páry s různým příjmením.

OSOBNÍ ZKUŠENOSTI

ZAJÍMAVÁ MÍSTA

Dhaka
Hlavní město Bangladéše bylo založeno během 10. století a během nadcházejících let prožilo bouřlivou historii. V letech 1608 až 1704 sloužilo jako mogulské hlavní město Bengálu a bylo obchodním střediskem pro britské, francouzské a holandské kolonisty. V roce 1765 však přišli Britové, kteří si Bangladéš podmanili a Dhaka za jejich vlády ztratila na významu. Až v roce 1905 si znovu vydobyla titul hlavního města, v roce 1956 se navíc stala metropolí Východního Pákistánu. Během bangladéšské války o nezávislost v roce 1971 utrpěla velké škody.
Nejlepším místem k zahájení prohlídky města je pevnost Lalbagh na kraji Staré Dhaky. Právě odtud je totiž impozantní pohled na řeku Burigonga a na nedokončenou pevnost Moghul. Její stavbu zahájil roku 1678 princ Azam, třetí syn mogulského císaře Aurangazeba, ale dokončil ji až jeho potomek Nawab Shaista Khan. Legenda praví, že důvodem přerušení stavby byla smrt jeho nejoblíbenější dcery Bibi Pari.
Pevnost je obehnána hradbami s osmihrannými baštami. Uvnitř je mešita, mauzoleum Bibi Pari a Audienční sál. Je tu i proslavené muzeum. Těsně za branami pevnosti leží Dhaka z 19. století, mystické staré město. Jeho centrem je Chowk Bazaar. Uličky jsou úzké a lemované zvláštními budovami, v jejichž přízemích najdete malé obchůdky. V nich můžete nakoupit prakticky vše. V Chowk Bazaaru máte možnost vidět pozůstatky starých budov, například Chhota Katra ze 17. století. Další zajímavou památkou je Arménský chrám. Místem, které stojí za vidění, je botanická zahrada Baldah ve čtvrti Wari. Rostou v ní tisíce vzácných druhů rostlin, ale nejznámější je Amazonská lilie.
Živoucí třída Islampur vede k Tara Masjid, Hvězdné Mešitě – jednomu z nejpozoruhodnějších muslimských svatostánků ve městě. Pochází z 18. století, ale v Dhace existují i starší mešity. Například Mughalská mešita byla postavena o sto let dříve. V severozápadním rohu Dhaky, v Jafarabadu, stojí Shaat Gombuj – Mešita sedmi kupolí na vysokém břehu řeky Burigonga.
Pokud se přesunete do novějších částí města, uvidíte stovky staveb z britské éry. Curzonský palác je šťastnou kombinací evropské a mogulské architektury. Byl vybudován kolem roku 1905 a původně měl sloužit jako palác kolonistů, poté jako generální velitelství Britské Indie a v současnosti tu sídlí Fakulta věd.
Moderní centrum Dhaky vypadá jako jiné metropole. Má vysoké budovy, honosná sídla firem i komerční čtvrti. V pravé části této rušné čtvrti se nachází Národní stadion pro 60 tisíc diváků a Národní muzeum, které nabízí bohatou ukázku bangladéšské historie. Další pozoruhodnou skupinou budov je Jatyio Shongshod, parlament. Prohlídka města by nebyla kompletní bez různorodých památníků a mauzoleí. Na severu například stojí Národní památník připomínající vítězství bangladéšských vojáků nad pákistánskou armádou, Mauzoleum zesnulého prezidenta Ziaura Rahmana a další vzpomínky na barvitou minulost.

Chittagong
Hlavní přístavní město leží na řece Karnaphuli. Většina průmyslových odvětví je zásobována energií z vodních elektráren, takže pěstování juty, bavlny, rýže, čaje, ropy a bambusu nestojí nic v cestě. Starobylému Chittagongu vládli různí vládcové, buddhisté, hinduisté i muslimové. Portugalci město ovládli v 16. století a Britové získali nadvládu v roce 1760.
Chittagong, druhé největší město Bangladéše, má krásné nábřeží Sadarghat. Nejpůsobivějšími stavbami Chittagogngu jsou mešity Shahi Jama-e-Masjid a Qadam Mubarak. Za návštěvu pak stojí i Etnologické muzeum, kde najdete poutavou ukázku bangladéšských kmenů.
Chittagongská pahorkatá oblast, která se rozkládá asi 60 kilometrů východně od města, je pro Bangladéš velmi netypická. Krajina je tvořena desítkami pahorků, porostlých hustou džunglí, bambusem a křovím. Leží tu jezero Kaptai obklopené zelnými lesy. Opravdovou raritou však je došková rybářská vesnička na ostrově uprostřed jezera. K návštěvě oblasti však potřebujete povolení vlády, jehož vyřízení trvá okolo dvou týdnů.

Khulna
Jedno z největších průmyslových měst Bangladéše. V ulicích Khulny žijí dva miliony lidí, což je tady opravdu znát. Město nad řekou Rupsa, to jsou totiž živoucí moderní i starobylé čtvrti, přeplněné třídy a bouřící čajovny. Khulna je jedním ze čtyř metropolitních měst, má vlastní univerzitu a lékařskou fakultu. Jen tady se můžete detailně seznámit se způsobem stavby lodí v Bangladéši, protože právě Khulna má v tomto oboru letitou tradici.
Jižně od Khulny na pobřeží leží národní park Sundarbans, nejdůležitější přírodní plocha v celé zemi. Je domovem tisíců vzácných živočišných i rostlinných druhů, ale zájem cestovatelů se soustředí zejména k jednomu z obyvatel parku Sundarbans, slavnému Bengálskému tygrovi.

Puthia
Město s největším počtem historicky důležitých hinduistických staveb v zemi. Nejúžasnější je chrám Govinda vybudovaný v letech 1823 až 1895. Je to veliké náměstí zdobené množstvím miniaturních ornamentálních věžiček. Je pokryto složitými červenými malbami s tématikou hinduistických eposů, které působí dojmem, že jde o zavěšené obrovské orientální koberce.
Chrám Siva je vynikající ukázkou pětivěžového hinduistického stylu chrámové architektury, která je obvyklá v severní Indii. Je zdobený kamennými řezbami a sochařskými pracemi, které byly bohužel poničeny během války za rovnoprávnost. Chrám Jagannath ve vesnickém stylu 16. století je jedním z nejlepších příkladů chrámů ve tvaru chatrče. Měří pět metrů na každé straně a má tvar jednoduché zašpičatělé věže s výškou přesně deset metrů. Západní průčelí je ozdobeno terakotovými deskami s geometrickými vzorky.

Rozloha: 148 000 km22
Počet obyvatel: 120 milionů
Hlavní město: Dhaka (33,5 milionu obyvatel)
Úřední řeč: bengálština
Náboženství: islám
Měna: Takka (TK) = 100 paisů

  •  
  •  
  •  
  •  
  •