Haiti – Haitská republika

31.8.2014  |  Cestování

Koncem 15. století tento ostrov objevil Kryštof Kolumbus. V 16. až 17. století byl kolonií Španělska, která se jmenovala San Domingo. Po velkém povstání otroků na přelomu 18. a 19. století došlo k vyhlášení nezávislosti. Poté byl ostrov rozdělen na severní Haitský stát a jižní Haitskou republiku, aby se opět sjednotil v polovině 19. století.

Krátce nato se však oddělila východní část a vznikla Dominikánská republika. Během 1. světové války byl stát okupován Spojenými státy, ve 2. světové válce byl členem protihitlerovské koalice. Prakticky až do současnosti byla země zmítána mnohými vojenskými puči, nakonec však byla vojenská junta přinucena předat moc civilní vládě.

KDY A JAK

Na Haiti je možné přijet prakticky kdykoli. Počasí je totiž všeobecně velmi teplé, ale chlazené ranními i večerními mořskými větry, což je příjemné. Teplota v přímořských oblastech Haiti kolísá mezi 20 a 35°C, ještě vyšší teploty bývají od dubna do září. Sušší a chladnější měsíce jsou prosinec až březen. Ve vyšších polohách je pochopitelně chladněji.
Na Haiti létají nejen významné letecké společnosti z USA, ale i z Evropy, například z Paříže a z Londýna. Cesta na letiště v Port-au-Prince, které je od centra města vzdálené necelých deset kilometrů, trvá osm hodin. Spojení na Haiti zajišťuje také několik lodních společností, a to ze všech hlavních ostrovů v oblasti.

NEMOCNICE, SLUŽBY

Zdravotnická péče a kvalita ošetření se liší. Doporučené nemocnice jsou pouze v Port-au-Prince: Canapé Vert, Rue Canapé Vert (2451052/3/0984), Adventiste de Diquini, Carrefour Road (2342000/0521), Hospital Français de Haiti, Rue du Centre (2222323), St. Francois de Salles, Rue de la Révolution (2222110/0232). Lékaři ordinují denně od 7.30 do 12 hodin a od 15 do 18 hodin, běžná konzultace přijde na 10 až 15 dolarů. Při cestě na Haiti je nezbytná prevence proti malárii. V mnoha oblastech je běžná žloutenka. Voda z vodovodu může být nebezpečná, proto je nutné pít pouze filtrovanou nebo kupovanou vodu. Také je třeba dávat pozor při výběru jídla. Zdejší bylinné čaje mohou pomáhat při žaludečních problémech. Léky včetně těch na předpis je možné koupit na mnoha místech pod pultem. Milovníkům sexu a erotiky patří důležité varování: na Haiti je kvetoucí prostituce. Aktivita lehkých dívek neroste pouze v noci, ale bohaté cizince oslovují i za světla. Největší koncentrace prostitutek je už tradičně podél hlavní silnice v Carrefour a v Pétion-Ville. Vzhledem k nekontrolovatelnému pouličnímu sexu je Haiti na červené listině kvůli AIDS.
Haiti není příliš drahou zemí v porovnání s ostatními karibskými státy, tomu však odpovídají poskytované služby. Platit můžete i americkými dolary, kreditní karty jsou akceptované pouze v nejlepších hotelech a restauracích. Počítejte s tím, že zdejší bankovky jsou v děsivém stavu, malých nominálů je navíc nedostatek. Některé bankovky v hodnotě 100 gourde jsou plastické, ušmudlané a vypadají jako falešné, ale nejsou.
Ubytování je na Haiti velmi limitované. Existující zařízení jsou malé, velmi skromně zařízené hostince, penziony a hotýlky. Relativně největší výběr je v Port-au-Prince a Pétionville, kde můžete při troše štěstí najít hotel s bazénem a klimatizací. Severně od hlavního města u silnice do St. Marc či západně směrem k Petit-Gonave jsou tzv. plážové hotely. Přijatelné ubytování můžete zajistit v Cap-Haďtien, Jacmel, Les Cayes a Petit Gonave. Nocování pod širým nebem se v žádném případě nedoporučuje.
Místní kuchyně je opravdu skvělá, mezi speciality patří slepičí maso s kyselou pomerančovou omáčkou, smažené ostrovní vepřové nebo dary moře. Bohužel, kvalitních restaurací tady není zrovna nejvíce. Hodně se pije rum, nejlepší značkou je Barbancourt, jeden z nejstarších rumů v oblasti. V lepších restauracích v hlavním městě vám nabídnou francouzské víno. Elektrické napětí je 110 V, 60 HZ. Je třeba počítat s výpadky, protože nejsou peníze na udržování sítě. Hlavní město má dostatek elektřiny a vody pouze v období hustých dešťů, kdy pracují na plný výkon vodní elektrárny. Schopné generátory mají pouze ty nejlepší hotely.

DOPRAVA, ČAS

Pro řízení osobního vozu vám postačí náš řidičský průkaz. Pokud však budete chtít na Haiti jezdit déle než tři měsíce, musíte zažádat o zdejší licenci. Půjčovny jsou především ve velkých městech. Jezdí se vpravo, počítejte s katastrofálním stavem silnic a šílenstvím na silnicích, kvůli němuž je řízení osobního vozu cestovatelem považováno za obrovský hazard. Silnice jsou úzké s mnoha ostrými zatáčkami a množstvím nepozorných chodců ve městech. Hrozbou je i nedostatek dopravních značek. Vozy nenadále nečekaně uhýbají, aby se vyhnuly výmolům, což vyžaduje obrovské soustředění. Při dopravních nehodách navíc zdejší řidiči nezastavují, takže mějte neustále po ruce tužku a papír, abyste si mohli zapsat poznávací značku, pokud ji ovšem vůz bude mít. Pohonné hmoty je možné koupit jen ve velkých provinčních městech, ale nenadálé výpadky elektřiny mohou provoz čerpacích stanic na dlouhou dobu zastavit. V těchto případech se tankuje v kádích s kohoutkem, kvalita benzínu a nafty je však diskutabilní. Pro jízdu v Cap-Haďtien, Les Cayes a Jacmel postačí obyčejný vůz, ale pro Jérémie, Port-de-Paix či Hinche potřebujete terénní automobil s náhonem na všechna čtyři kola.
Dalším způsobem dopravy jsou autobusy, které však jezdí nespolehlivě, jsou špinavé a hrozí v nich okradení. Železnice na Haiti neexistuje. Letecká doprava je nekvalitní a předražená. Lodní výlety jsou možné z Port-au-Prince na pláže po celém ostrově, běžné jsou i lodě s proskleným dnem k pozorování úchvatného podmořského života. Ve městech zajišťují levnou hromadnou dopravu autobusy tap-tap, které jsou většinou pomalovány pestrými barvami, ale jezdí nechutně přeplněné. Název tap-tap je údajně přepisem bouchnutí do plechových stěn, což znamená, že vystupujete. Taxikáři nepoužívají taxametry, spropitné se obvykle nedává. Čas je na Haiti minus pět hodin.

NEBEZPEČÍ

Bezpečnostní situace na Haiti je nepříznivá. Už tak dost velká kriminalita stále roste. Vraždy, ozbrojené loupeže a vloupání, to vše je tu na denním pořádku. Cestovatelé musí být ostražití, když opouštějí hlavní letiště u Port-au-Prince, protože mafie si tu často vytipuje pozdější oběť přepadení. Stejně je tomu v bankách. Několik posledních útoků, kdy si zločinci vyhlédli oběť při směně peněz, dopadlo pro turisty tragicky. Řidiči musí dávat extrémní pozor na některých silnicích, především na Route Nationale No. 1, na silnice z letiště, na Port Road a v okolí Cite Soleil, což jsou oblasti s vysokou kriminalitou. Rezidenční čtvrti v Port-au-Prince, například čtvrť u Delmas Road či a Petionville, byly dříve poměrně bezpečné, ale kriminalita tu ustále roste. Dnes mezi bezpečné oblasti rozhodně nepatří. Během svátků, o Vánocích i karnevalech násilná trestná činnosti vzrůstá.
Doporučuje se dodržovat tyto bezpečnostní opatření: Dávat pozor úplně všude. Cennosti nosit pod šaty nebo vůbec. Neponechávat žádné věci v zaparkovaných vozech. V městské dopravě být stále ve střehu. Zavírat okna a dveře v pokojích a v autech se zamykat. Necestovat v noci, zejména mimo Port-au-Prince. Pokud se už dostanete do situace, kdy budete muset odevzdat cennosti, udělejte tak bez odporu, protože zločinci při sebemenších potížích střílí. Nepočítejte s pomocí všeobecně neschopné haitské policie a soudů.

OSOBNÍ ZKUŠENOSTI

ZAJÍMAVÁ MÍSTA

Cap-Had´tien
Druhé největší město Haiti je ukryté na jihovýchodní straně vysokého mysu, po němž je také pojmenováno. Město bylo za koloniálních časů hlavním městem Haiti, když se nazývalo Cap-Francais. Nesporné kulturní, společenské i historické bohatství se zasloužilo o to, že se městu často přezdívá Paříž Antil.
Cap-Had´tien, dnes nejdůležitější přístav země, bylo kdysi i významným obchodním centrem severní nížiny a regionem s nevětší produkcí cukru v širokém okolí. Ve smutné historii města figurují hned tři velké požáry v letech 1734, 1798 a 1802, při nichž bylo město vždy zničeno od základů, a zemětřesení v roce 1842, při němž přišla o život polovina obyvatel.
Na rázu historického centra města se nejvíce podepsala španělská architektura s typickými taškovými střechami, temnými podloubími, arkádami a malými dvorky uvnitř domů. Nedaleké Vertičres bylo dějištěm bitvy, v níž armáda pozdějšího samozvaného císaře Dessalinese na konci roku 1803 porazila Francouze a o dvanáct dní později je donutila ostrov opustit. Místo je také oblíbeným cílem Haiťanů, kteří sem chodí odpočívat a relaxovat. Město samotné stojí za to navštívit především pro úchvatnou architekturu místních domů a dalších budov včetně okolí, přičemž je zapotřebí počítat s tím, že místní lidé nejsou příliš zvyklí na turisty.

Les Cayes
Položené na pobřežní planině západně od Port-au-Prince, je Les Cayes čtvrtým největším městem Haiti. Přestože je velice klidné a relativně tiché, rozhodně mu neschází jisté kouzlo. Doporučujeme navštívit Les Cayes 15. srpna, kdy se tu slaví Fete de Notre Dame. Během oslav můžete celé dny strávit plaváním, jídlem, pitím, pozorováním lidí a večer se přesunout společně s davy místních obyvatel i turistů do některého z početných hudebních a tanečních klubů. Obvyklým jevem je spaní na plážích, což ovšem může být pro turisty nebezpečné.
Z čarokrásného pobřeží Les Cayes je za dobrého počasí dobře viditelný ostrůvek IIe á Vache, který byl v roce 1670 základnou Henryho Morgana při jeho výbojích proti Panamě. Na ostrově najdete kromě mnoha pozůstatků indiánské éry také výborné pláže poblíž vesnice La Hatte. Ubytovat se můžete v některém z domků místních obyvatel nebo na požádání v kempu.

Port-au-Prince
Přestože haitské metropoli schází jinak obvyklé architektonické památky, je Port-au-Prince dokonalé svým jedinečným umístěním. Charakteristické příkré vrcholky hor se majestátně tyčí nad městem na jižní straně, západní čtvrti zase omývají vlny zálivu ve tvaru podkovy. Na severu ohraničují město opět vysoké hory. Především po okrajích města se rozkládají početné osady chatrčí, v nichž žijí nejchudší obyvatelé. Nutno podotknout, že velký počet lidí žije na hranici chudoby.
Port-au-Prince je v každou denní i noční dobu doslova přecpáno lidmi, kteří do sebe vráží na chodnících. Doprava je velmi hustá s neuvěřitelně častými dopravními zácpami a řidiči, kteří se starají o velký hluk, protože často používají klaksony jako prostředek k varování chodců.
Místy, které stojí za návštěvu v této životem klokotající metropoli, jsou tzv. Železné tržiště, Muzeum haitského umění, Socha neznámého otroka a dvě městské katedrály. Obchodní čtvrť se táhne od přístavu směrem na východ přes více než deset bloků domů. Tato část metropole je prostá jakéhokoliv šarmu, snad kromě nejbližšího okolí přístavu, které se dočkalo velkých úprav v roce 1949 na oslavu dvoustého výročí založení Port-au-Prince. Dnes mu obyvatelé často říkají Bicentenaire. Je v současnosti sídlem důležitých institucí města, například pošty, Ministerstva zahraničí, Parlamentu, Francouzského institutu i mnoha zastupitelských úřadů.

Rozloha: 27 755 km2
Počet obyvatel: 7 milionů
Hlavní město: Port-au-Prince (800 tisíc obyvatel)
Úřední řeč: francouzština, francouzská kreolština
Náboženství: křesťanství
Měna: Gourde (HTG) = 100 centimů

  •  
  •  
  •  
  •  
  •