Malajsie

31.8.2014  |  Cestování

Ve 14. století vládl nad územím sultanát, poté ho dobyli Portugalci, které v polovině 17. století vystřídali Nizozemci. Od 18. století byl stát pod nadvládou Britů jako britský protektorát. Z významných středisek Malajsie byly vytvořeny korunní kolonie – Singapur, Britské Malajské státy, Úžinové osady. Během 2. světové války bylo území okupováno Japonskem. Po válce došlo ke sjednocení kolonií a vznikl Malajský svaz, později v rámci Commonwealthu. V roce 1963 vytvořilo jedenáct malajských států Malajsijskou federaci, dnešní Malajsie je tvořena třinácti státy.

KDY A JAK

Malajsie je úchvatnou zemí s krásnou přírodou a palmovými háji. Vládne tu tropické podnebí s vysokými teplotami během celého roku i velkým množstvím srážek. Rovníkové deště panují v dubnu a květnu, podruhé v říjnu a listopadu. Nejlepší dobou pro návštěvu Malajsie jsou proto zbývající měsíce.
Do Malajsie se létá, je však potřeba využít některé významné evropské letiště, protože přímá linka z Prahy do Kuala Lumpur neexistuje. Například z Londýna to do metropole trvá zhruba dvanáct hodin. Malajsie má několik mezinárodních letišť, nejznámější je Subang, který je od Kuala Lumpur vzdálený dvacet kilometrů. Spojení s městem zajišťují autobusy, jízda trvá půl hodiny, autobus jede dvakrát do hodiny.
Do Malajsie je možné přicestovat i lodí, hlavní přístavy jsou Pinang, Kelang, Kota Kinabalu, Sandakan. Vlaky jezdí mezi Singapurem a Kuala Lumpur, denně mezi Bangkokem v Thajsku a městem Butterworth v Malajsii. Po souši je možné přijet po dobrých silnicích z Thajska a ze Singapuru. Východní státy Malajsie Sarawak a Sabah mají dobré spojení s Borneem, součástí sousední Indonésie.

NEMOCNICE, SLUŽBY

Zdravotnická péče je v Malajsii na přijatelné úrovni. Je tady dostatek státních i soukromých nemocnic a klinik s velmi rozdílnou úrovní poskytované péče. Některé soukromé nemocnice odpovídají běžné úrovni lékařských zařízení v západních zemích. Ceny jsou úměrné službám a úrovni státního nebo soukromého zařízení a mohou se tudíž pohybovat od několika set do několika desetitisíců korun. Pouze konzultace u lékaře bez léků a ošetření stojí 10 až 100 USD. Všechny poplatky je třeba platit po provedeném ošetření. V případě nutnosti hospitalizace v nemocnici se vyžaduje zaplatit zálohu kryjící předpokládaný pobyt v tomto zařízení (až 200 USD/den). Doporučujeme, aby všichni cestovatelé do Malajsie byli připojištěni.
Pro cesty do Malajsie není požadováno žádné očkování, avšak v poslední době se šíří nákaza žloutenky typu A. Proto lze doporučit očkování proti této nemoci. Též se vyskytuje tzv. horečka dengue (nemoc je přenášena infikovanými moskyty, projevuje se vysokými teplotami a otoky v místě bodnutí). V případě pozdního stanovení diagnózy je smrtelná. Velice častým je také výskyt malárie, a to především v období dešťů.
Služby odpovídají ekonomickému boomu v teritoriu. Neexistuje nedostatek jakéhokoliv zboží. S přihlédnutím k potřebám a zvyklostem muslimského a hinduistického obyvatelstva se většina potravin dováží z USA, Austrálie či evropských zemí, čemuž odpovídá vyšší cenová hladina. Služby výrobní a nevýrobní povahy jsou také značně finančně náročné, protože se většinou jedná o licenční služby světových firem.
Ubytování je poměrně lehce k sehnání, v levnějších variantách však neposkytuje příliš mnoho komfortu. Nocování pod širým nebem se pro jistotu nedoporučuje. Stravovacích kapacit je v zemi dostatek, prolínají se tu všechny typy východoasijské kuchyně. Většina jídel je velmi kořeněná se zázvorem, kokosovým mlékem a oříšky. Typickým jídlem je sambals, chilli pasta s cibulí, se kterou se potírají všechna pečená masa. Často se podává i ikan bilis, ryba sušená na slunci s dresinkem nebo rojak, chutný salát s různými druhy ingrediencí. Nedílnou součástí každého stolování je čerstvé ovoce a dary moře.
Voda by měla být nezávadná, je však jistější ji kupovat balenou a s neporušeným uzávěrem. Přestože tady převažuje islámské náboženství, můžete si dopřát skelničku alkoholu, například místního piva Tiger. Spropitné v restauracích by se mělo pohybovat kolem deseti procent z účtované částky. Obvyklé je nechat na stole drobné mince. Elektrické napětí je 220 až 240 V, 50 Hz.

DOPRAVA, ČAS

Pro půjčení osobního automobilu potřebujete náš i mezinárodní řidičský průkaz. Půjčování vozidel je v Malajsii možné, fungují tu desítky společností, z nichž většinu najdete na letišti, ve velkých hotelích a centrech města. Doprava je velmi odlišná od řízení vozu v ČR, a proto půjčení vozu nedoporučujeme. Jezdí se vlevo, na silnicích často panuje chaos a dopravní předpisy se tu příliš nedoporučují. Lepší než půjčení vozu je pronájem automobilu i s řidičem za tutéž cenu. Mýtné se platí, je vybíráno přímo na příslušných dálnicích, a to za ujeté kilometry. Je povinné používat bezpečnostní pásy na čelních sedadlech a policie to často kontroluje.
V Malajsii je velmi rozsáhlá síť autobusových linek, které pravidelně spojují všechna hlavní města. Občasná horší kvalita silnic není překážkou, protože třeba ve venkovských oblastech Sabahu a Sarawaku zajišťují dopravu autobusy s pohonem všech čtyř kol. Mezi městy také jezdí soukromé minibusy, které jsou velmi levné. Ještě levnější je najmout si rikšu.
Taxíky mohou být rychlým způsobem cestování ve městech. Existují tu však také sběrná taxi, v nichž můžete strávit desítky minut, než se naplní a vyrazí na cestu. Pokud si najmete taxíka mezi 24 a 6 hodinou ranní, zaplatíte příplatek 50 procent. Stejně je tomu i v případě, že si přistavení taxi objednáte telefonicky. V Kuala Lumpur na letišti a na železniční stanici si můžete koupit speciální kupón, který vám zajistí fixní cenu při cestě do konkrétního místa. Jinak je používán taxametr, ovšem většinou jen v největších městech typu Kuala Lumpur, Johor Bahru či Ipoh. Pokud má vůz klimatizaci, může si řidič připočítat speciální poplatek. Při sjednávání ceny je běžné smlouvání. Spropitné není v taxících očekávané, ale pokud řidiči dáte přibližně desetiprocentní spropitné předem, zajistíte si výborné služby.
Železniční síť je v Malajsii rozsáhlá, měří více než dva tisíce kilometrů. Existují tři třídy – De Luxe neboli první třída s polstrovanými sedadly, Eksekutif neboli druhá třída s koženkovými sedadly a Ekonomi neboli třetí třída s plastovými sedadly. Malajské expresy jsou skutečně rychlé, moderní a často mají lůžkové i restaurační vozy a klimatizaci.
Nejlepší železniční spojení je v kontinentální Malajsii, která má dvě hlavní trati. První vede podél západního pobřeží ze Singapuru do měst Kuala Lumpur a Butterworth. Druhá trať vede z Gemas do Kota Baharu. Železniční spojení je i do hlavních přístavů Penang a Padang Besar na západním pobřeží, motoráky jezdí z Kuala Lumpur do Port Kelang na západě, Rawang na severu a Seremban na jihu. Východní Malajsie (Sabah) má jedinou železniční trať, která vede z města Kota Kinabalu. Na Sarawaku železnice není.
Milovníci luxusních vlaků si mohou vybrat mezi Eastern a Oriental Express, které fungují od roku 1993. Operují mezi Bangkokem a Singapurem. Nabízejí skvělé ubytování a fantastickou kuchyni. Vyjíždějí z Bangkoku každou středu, běžný lístek do Kuala Lumpur stojí 2340 MR, ze Singapuru do Kuala Lumpur 1020 MR.
Pobřežní trajekty jezdí často mezi přístavy Penang a Butterworth. Podle neměnného jízdního řádu se jezdí mezi Port Kelang a přístavy na Sabahu a Sarawaku. Malé říční lodě jsou nejlepší pro dopravu ve východní Malajsii a jsou jedinou možností k dosažení řady izolovaných míst, samozřejmě pokud nepočítáme nákladné helikoptéry. Říční lodi mohou být najaté exkluzivně pro vás, ale funguje tu i nespočetně vodních taxíků. Letecká doprava je možná a spojuje řadu míst, ale jde o drahý způsob cestování. Čas v Malajsii je plus sedm hodin.

NEBEZPEČÍ

Malajsijská vláda vede tvrdý boj proti drogám, čemuž odpovídají i místní zákony. Je proto zakázáno dovážet, vyvážet, vyrábět či distribuovat drogy nebo omamné látky. Porušení těchto zákonů má za následek nejvyšší trest, spíše výjimečně se vyměřuje dlouholetý trest odnětí svobody nebo doživotí. Na skutečnost, že převážení drog je v Malajsii trestáno smrtí, jsou všichni jednoznačně upozorňováni na všech hraničních přechodech a ve všech propagačních materiálech o Malajsii. Bezpečnostní situace v zemi odpovídá sektoru, pozor je potřeba dávat především na okradení. Násilných trestných činů přibývá.

OSOBNÍ ZKUŠENOSTI

ZAJÍMAVÁ MÍSTA

Georgetown
Nejdůležitější město ostrova Penang, který je s pevninou spojen nejdelším mostem v jihovýchodní Asii. Historie Georgetownu i celého ostrova se začala psát v 18. století, kdy tu začaly vyrůstat první obchodní osady.
Georgetown je plný nízkých jednopatrových domů, které připomínají dobu kolonizace. Za návštěvu stojí především zdejší umělecká galerie a muzeum, v jehož těsném sousedství se nachází chrám Kuan Yin Teng ze začátku 19. století. Navštívit tu však můžete i další svatostánky – mešitu kapitána Klinga nebo buddhistický chrám Wat Chayamangkalaram. Už na první pohled nadchne každého ctitele buddhismu, ale opravdový skvost se ukrývá až za chrámovými zdmi. Turisté tu naleznou téměř padesát metrů dlouhou sochu odpočívajícího Buddhy.
Vysoko nad městem ční k nebi hora Penang. Vede na ní několik pohodlných i náročných stezek, které slibují nádherný pohled na celé město. V Georgetownu je samozřejmě také mnoho dobrých restaurací, v nichž je radost posedět po náročné prohlídce.

Kota Kinabalu
Nejdůležitější město malajského státu Sabah, který leží na severu Bornea a hraničí s Indonésií a Brunejí. Kota Kinabalu je moderním městem vybudovaným na troskách Jesseltonu, který byl zničen během 2. světové války. Rozkládá se okolo mešity se zlatou kopulí. Nejkrásnější je Kota Kinabalu z vrcholu hory Signal.
Přesně na jih od Kota Kinabalu leží oblast Tanjung Aru, kterou tvoří otevřený komplex pláží. Půl hodiny cesty autem z Kota Kinabalu se nalézá také Tuaran. Cesta vede bujnými údolími, zalesněnými horami a kaučukovými plantážemi. Ve městě najdou turisté především skvělý trh Tamu. Necelých 400 kilometrů od Kota Kinabalu je Sandakan – staré hlavní město Bornea, které je skvělým výchozím bodem k návštěvě nedaleké svatyně Sepilok. Je domovem největší populace orangutanů na světě.
Sabah známý jako Země pod větrem je stát plný nejstarších světových džunglí. Dobrodruzi tu najdou i jeden z nejvyšších vrcholů jihovýchodní Asie – Mount Kinabalu. Velká část výstupu na vrchol může být absolvována vozem, ale konečnou část musíte vystoupat pěšky. Oblast nabízí skvělé podmínky pro expedice a horolezectví. Národní park Mount Kinabalu je také známý díky faktu, že zde žije více než 500 druhů ptáků a více než 800 druhů orchidejí.

Kuala Lumpur
Původně hornické město založené při objevení ložisek cínu na soutoku řek Klang a Gombak na konci 18. století, dnes hlavní město Malajsie. Metropole Kuala Lumpur prodělala během posledních desetiletí mohutný rozvoj v oblasti obchodu, bankovnictví, dopravy, informačních technologií a cestovního ruchu.
Pomyslným centrem Kuala Lumpur je Dataran Merdeka, které se každým rokem promění ve střed mohutných oslav nezávislosti. Původně se toto místo nazývalo Selangorský Klub Patang a dlouhá léta se používalo jako hřiště pro kriket, hokej, tenis i ragby. V polovině devadesátých let však byla oblast přestavěna na ubytovací prostory a komplex restaurací a obchodů. Dodnes se ovšem používá pro kriketové zápasy.
Na vnitřním konci náměstí je nejvyšší vlajkový stožár na světě čnící do výšky úctyhodných sto metrů. Na stožáru vlaje národní vlajka, pod ním se rozkládá malá květinová zahrada. Vždy každou třetí sobotu v měsíci od 17 do 18 hodin se tu koná přehlídka malajské policie.
Dalším zajímavým místem je planetárium za Národní mešitou, v jehož sousedství se nachází také Národní muzeum, Park vysoké zvěře, Ptačí park a četné galerie. Ve Vesmírném divadle můžete vidět vesmírný galaprogram a nebeský biograf.
Zřejmě nejfotografovanější stavbu v Kuala Lumpur je dům sultána Abdula Samada. Stavbaři ho postavili podle tehdejších nejmodernějších návrhů v letech 1894 až 1897 a původně sloužil jako budova britské koloniální vlády. Dnes je sídlem Nejvyššího soudu. Přímo za sultánovým domem je mešita Masjid Jamek. Je fantastickým příkladem indické muslimské architektury. Mešitu navrhl známý britský architekt A. B. Hubbock a byla postavena roku 1909 na soutoku řek Klang a Gombak, kde se kdysi začaly odvíjet dějiny celého města. Je zdobená nádherným klenutým sloupořadím a lesklými mramorovými dveřmi.
Opodál stojí původní městská síň, budova v maurském stylu, ve které je Výstavní a prodejní centrum řemesel. Národní divadlo Istana Budaya je dalším zajímavým místem. Sídlo tady má Národní divadelní společnost a Národní symfonický orchestr. Stavba se může pochlubit nejen krásou, ale také tím, že zachovává národní dědictví a tradiční malajský vzhled. Pravidelně se tu konají divadelní, taneční a hudební představení.
Zajímavou městskou expozicí je Muzeum textilu. V jeho místnostech se nachází bohatá sbírka malajského umění a textilních řemesel. Stavbou hodnou pozornosti je i Malajský turistický informační komplex (MATIC). Hlavní budova byla postavena v roce 1935 jako rezidence Eu Tong Senga, bohatého horníka a plantážníka. Přechodně sloužila i jako válečné sídlo britské armády, sídlo Parlamentu a rovněž byla svědkem několika korunovačních ceremonií králů. Po rekonstrukci v roce 1988 získala svou nynější podobu a teď jako turistické centrum poskytuje rozsáhlou řadu asistenčních služeb pro návštěvníky země.
Na předměstí Kuala Lumpur, na malém vrcholku stojí Národní vědecké centrum. Zahrnuje knihovnu, přednáškovou síň, víceúčelovou halu a kavárnu. Blízká věž Menara Kuala Lumpur byla oficiálně otevřena v roce 1996. Impozantní betonová stavba je vysoká přesně 421 metrů a je nejvyšší věží Asie a čtvrtou nejvyšší věží celého světa. Návštěvníci se z ní mohou kochat pohledem na celou metropoli. Věž však slouží praktickým účelům. Je totiž vysílačem rádia, televize a telekomunikací.

Kuching
Finanční a obchodní centrum státu Sarawak, který najdete v severovýchodním Borneu. Město je výborným startovním bodem při návštěvách obrovské oblasti deštného pralesa a horských svahů. Návštěva zdejšího Sarawackého muzea vám poskytne pohled do historie státu, života jeho obyvatel a antropologie Bornea.
Většina obyvatel Sarawaku využívá k dopravě složitou síť vodních cest, které jsou pro turisty ze světa zajímavým zážitkem. Na řece Skrang, jednoho z dopravních toků, je možné absolvovat i noční projížďku. Krásným místem Sarawaku je také národní park Bako, který je plný bujné vegetace a divoké zvěře. Rostou tu masožravé rostliny, žijí dlouhonosé opice a Sambarští jeleni.

Malakka
Půvabné historické město, které je dnes vyhlášeným letoviskem s mnoha sportovišti i zábavními centry. Malakka je pojmenována po jednom z místních druhů stromů a po dlouhá staletí byla důležitým obchodním centrem, v němž se nakupovalo a prodávalo koření. Mnohé ze zásilek putovaly do Evropy a koření z Malakky se objevovalo i na stolech králů.
Význam města si dobře uvědomovali především Portugalci, kteří se Malakky na několik století zmocnili. Postupem času tu však svůj vliv upevnili Holanďané, do jejichž správy také Malakka na dlouhá léta přešla. Posledním majitelem Malakky se stali Britové, kteří město získali výměnou za jiné obchodní centrum.
Dnešní Malakka je čilým turistickým centrem, do něhož míří obyvatelé Malajsie i zahraniční turisté. Nacházejí se tu krásné dlouhé pláže, u nichž můžete hrát plážový volejbal nebo tenis. Samozřejmostí jsou také četné restaurace a noční kluby. Milovníkům památek doporučujeme návštěvu radnice z poloviny 17. století, ve které je dnes muzeum. Působivý je také kostel sv. Františka Xaverského z 19. století a kostel sv. Pavla.

Rozloha: 330 000 km2
Počet obyvatel: 19 milionů
Hlavní město: Kuala Lumpur (1,3 miliony obyvatel)
Úřední řeč: malajština
Náboženství: islám, buddhismus
Měna: Ringgit (MR) = 100 senů

  •  
  •  
  •  
  •  
  •